بازدیدها: 163
بلبرینگ چرخ
یکی از قطعات مهم خودروست که در طی حرکت خودرو دوران می کند. این قطعه از یک سری توپ فلزی کوچک (Metal Ball) تشکیل شده که توسط دو حلقه فلزی از درون و بیرون احاطه شده است. این قطعه امکان چرخش چرخ ها را با کم ترین میزان اصطکاک فراهم می کند. موقعیت قرارگیری این قطعه درون توپی چرخ (Wheel Hub) است. این قطعه اغلب به صورت پرس درون توپی قرار می گیرد تا کاملاً محکم شود و بین توپی و بلبرینگ لقیای وجود نداشته باشد، اما در برخی از خودروها این بلبرینگ توسط پیچ و مهره به توپی متصل می شود.
خراب شدن این قطعه با تولید صدا همراه است، اما صدای تولیدی ممکن است از بخش دیگری باشد، به همین منظور روش هایی وجود دارد که می توانیم تشخیص دهیم مشکل از بلبرینگ چرخ است یا نه.
نحوه تشخیص خرابی
یکی از این راه ها اعمال وزن بیش تر بر یک طرف خودروست، اعمال وزن بر یک طرف خودرو با تغییر در زاویه چرخ ها در سرعت ۶۰ یا ۷۰ کیلومتر بر ساعت اتفاق می افتد. اگر فرمان را به سمت چپ چرخاندید و صدا کم تر شد، مشخص می شود یکی از بلبرینگ چرخ های سمت راست خراب شده است، زیرا در صورت چرخاندن فرمان به سمت چپ، خودرو نیز به سمت چپ متمایل می شود و به همین دلیل وزن اعمال شده بر روی چرخ های سمت راست کم می شود. حال اگر یکی از بلبرینگ چرخ های سمت راست خراب بوده باشد، نسبت به قبل صدای کم تری تولید می کند و از این طریق می توان سمت بلبرینگ خراب را تشخیص داد، این عمل را در جهت عکس نیز انجام دهید تا بلبرینگ های سمت دیگر را نیز چک کنید. مراقب باشید تا با این تغییر در زاویه فرمان، کنترل خودرو از دست شما خارج نشود و این عمل خطرآفرین نباشد.
پس از شناسایی این که بلبرینگ و یا بلبرینگ های خراب در کدام سمت قرار دارند نوبت به شناسایی دقیق بلبرینگ خراب مورد نظر می رسد. برای شناسایی محل تولید صدا و یا تشخیص این که بلبرینگ چرخ از کارافتاده متعلق به کدام چرخ است، لازم است هر کدام از چرخ های سمت مورد نظر را از روی زمین بلند کنیم و سپس چرخ مورد نظر را با دست به حرکت درآوریم. اگر از چرخ به حرکت درآمده صدایی شبیه به ساییده شدن فلز بر روی فلز به گوش رسید، بلبرینگ چرخ مورد نظر خراب شده است و باید تعویض شود.
اگر درزبند یا کاسه نمد بلبرینگ شکسته شده باشد و یا آسیب دیده باشد، در ابتدا صدای کمی به گوش می رسد و سپس به مرور زمان این صدا بیش تر می شود. صدایی که به گوش می رسد مانند صدای تولیدشده در اثر عبور خودرو از روی دست اندازهای مقطعی و پرتکرار است.
جنس بلبرینگ و نحوه عملکرد
اکثر بلبرینگ چرخ ها از فولاد مقاوم ساخته شده اند و می توانند تحت شرایط سخت کار کنند، اما دشمن اصلی و عامل خرابی آن ها دو عامل گرما و آب (رطوبت) است. این قطعه اغلب در اثر کمبود و یا عدم وجود ماده روانساز (Lubricant) گرم می شود و پس از قرارگیری در شرایط سخت، روند خرابی آن تشدید می شود. رطوبت و یا آب نفوذکرده به درون بلبرینگ نیز می تواند موجب اکسید شدن مواد سازنده آن شود و پروسه تخریب این قطعه را سرعت بخشد.
بلبرینگ چرخ از بخش های مختلفی تشکیل شده است: ریل جلویی (Front Race)، ست توپ های فلزی (Balls)، ریل مرکزی (Center Race)، ست توپ های فلزی، ریل درونی و درزبندهای درونی و بیرونی.
این بخش ها توسط فرآیند پرسکاری در کنار هم قرار می گیرند. قرارگیری درزبند ها به دلیل جلوگیری از ورود آب و گرد و غبار به درون این قطعه است، همچنین این درزبندها مانع از خروج ماده روانکار از بلبرینگ می شوند، زیرا پس از گرم شدن این قطعه به ویسکوزیته و یا گرانروی ماده روانکار کم می شود و به همین دلیل می تواند به راحتی از مجموعه خارج شود که درزبندها از خروج آن ها جلوگیری می کنند. به این ترتیب پس از، ازکار افتادن درزبندها مواد روانکار به راحتی از مجموعه خارج می شوند و همچنین آب و گرد و غبار نیز وارد مجموعه می شود و به همین دلیل روند از کار افتادن این قطعه و همچنین تولید سروصدا در آن آغاز می شود.
به طور کلی عمر این قطعه به طرز رانندگی و مسیرهایی که خودرو طی می کند بستگی دارد؛ هر چه مسیرهای عبوری ناهموارتر باشد و یا این که راننده هنگام عبور از دست اندازها احتیاط نکند و با سرعت بالا از دست اندازها عبور کند عمر بلبرینگ چرخ کم تر می شود و زمان نیاز به تعویض این قطعه کوتاه تر می شود.