بازدیدها: 394
در آستانه سومین سال حضور چری آریزو 6 در ایران، به نظر میرسد که مدیران خودرو برنامههای ویژه برای تنها سدان چری در کشورمان دارد.
آپشن های جدید آریزو 6
اگر زمزمههای جدیدی که از مدیران خودرو شنیده میشود، صحت داشته باشد، از اواخر سال 99 باید منتظر آمدن نسخه جدیدی از آریزو 6 باشیم. در این نسخه جدید، البته ظاهر خودرو و مشخصات فنیاش تغییری نکرده و مدیران خودرو، فقط چندین آپشن جدید را به آن افزوده است که عبارتند از:
- گرمکن صندلی جلو
- تنظیم برقی صندلی راننده
- فیلتر ذرات آلاینده در هوای کابین (PM2.5)
- تهویه مطبوع اتومات (که تا قبل از این از نوع دیجیتال بود)
آپشن های حذف شده از آریزو 6
متاسفانه مدیران خودرو، از همان زمان شروع مونتاژ چری آریزو 6 در ایران، چند تغییر کوچک و بزرگ روی آن داده است.
مهمترین و شاید گرانترین تغییری که برای چری آریزو 6 رخ داده، حذف «رادار نقطه کور» است. چری آریزو 6 میتوانست تنها سدان مونتاژی ایران با چنین آپشنی لقب بگیرد اما نشد که نشد.
دومین اتفاق، تغییر چند ویژگی ظاهری در نسخه مونتاژی است؛ آن آریزویی که مدیران خودرو در پاییز 97 برای رسانهها رونمایی کرد، سنسورهای همرنگ بدنه داشت درحالی که در نسخه مونتاژی، این سنسورها به رنگ مشکی درآمدهاند. همچنین آن آریزویی که برای تست میدانی در پیست آزادی در اختیار رسانهها قرار گرفت، تریم داخلی کرمی داشت در صورتیکه نسخههای مونتاژی چری آریزو 6 همگی تریم مشکی دارند.
چهارمین آریزو برای چری
همه چیز از تابستان 97 شروع شد. در حاشیه تستهای عمومی مدیران خودرو، مدیر فروش این شرکت، از عرضه سدان جدید چری با نام آریزو 6 در ایران خبر داده بود؛ خودرویی که با آمدنش میتواند جای خالی بسیاری از کرهایها را در بازار کشورمان پر کند.
همانطور که کراساورهای چری با نام «تیگو» فروخته میشوند، سدانهای چری نیز با نام آریزو عرضه میشوند. اولین عضو خانواده آریزو، مدل آریزو 7 بود که اواسط سال 2013 به بازار چین آمد. بعد از آن، آریزو 3 در سال 2015 به خیابانهای چین رفت؛ خودرویی که در کلاس سدانهای کوچک است.
چری آریزو 5 سومین عضوی بود که در سال 2016 به این خانواده ملحق شد. اما در شرایطی که به نظر نمیرسید عرضه مدلی بین آریزو 5 و آریزو 7 چندان منطقی باشد (به همان دلیلی که آریزو 4 نداریم!)، ناگهان چری غافلگیرمان کرد و در نمایشگاه خودرو پکن 2018 از خودرویی بهنام آریزو GX پرده برداشت؛ خودرویی که حالا با نام آریزو 6 در کشورمان حضور دارد.
مشخصات فنی چری آریزو 6
چری این خودرو را با پلتفرم M1X خود ساخته؛ یعنی همان پلتفرمی که با همکاری جگوار لندرور، طراحی و تولید شده است.
نکته دوم اینکه آریزو 6 به لحاظ ابعادی، تفاوت قابل توجهی نسبت به مابقی آریزوها ندارد؛ مثلاً طول کلی این خودرو 4700 میلیمتر است که هم 128 میلیمتر بیشتر از آریزو 5 دارد و هم 48 میلیمتر بزرگتر از آریزو 7 است. فاصله محوری این خودرو نیز با 2670 میلیمتر تقریباً هماندازه آریزو 5 است و از آریزو 7 نیز تنها 30 میلیمتر کمتر دارد. عرض و ارتفاع آریزو 6 نیز بهترتیب به 1825 و 1482 میلیمتر که بازهم تفاوت ناچیزی با آریزو 5 و آریزو 7 دارد.
سومین نکته درباره پیشرانه چری آریزو 6 است، ولی قبل از آن باید بگوییم که چری بهغیر از جعبهدنده 5 سرعته دستی و CVT، جعبهدنده دیگری برای این خودرو تدارک ندیده. اما به پیشرانه برگردیم؛ آن آریزویی که چری در نمایشگاه پکن 2018 رونمایی کرد، مجهز به قلب 1.5 لیتری توربو بود که قبلاً هم در آریزو 5 توربو، و قبلتر از آن هم در تیگو 7، امتحانش را پس داده است.
اولین رونمایی آریزو در ایران
روز چهارشنبه -4 مهرماه 97- سرانجام مدیران خودرو در مراسمی خصوصی و برای اولینبار از آریزو 6 رونمایی کرد. خوشبختانه این سدان پرچمدار با همان پیشرانه آریزو 5 توربو به ایران آمده و قدرتش 147 اسببخار و گشتاورش نیز 210 نیوتنمتر اعلام شده است.
اما مهمترین برتری فنی آریزو 6 را باید در جعبهدندهاش جستجو کنیم؛ این خودرو نیز همچون آریزو 5 به جعبهدنده CVT مجهز است، ولی در حالت تیپترونیک (مجازی!) امکان انتخاب 9 دنده را به رانندهاش میدهد درحالیکه آریزو 5 توربو، فقط 7 دنده دارد.
در ابتدا قرار بود آریزو 6 در دو تیپ اکسلنت و لاکچری عرضه شود، اما این اتفاق نیفتاد و فقط تیپ فول آپشن آن، یعنی آریزو 6 اکسلنت، به بازار کشورمان عرضه شد.
در اتواپ بیشتر بخوانید:
گیربکس دوکلاچه یا DCT چیست و چه ویژگیهایی دارد؟