بازدیدها: 1229
پروژه خداحافظی از خانواده سایپا پراید، سرانجام به گام آخر رسید. بعد از آنکه تولید سایپا 132 در دی 98 به پایان رسید، سایپا تولید پراید 111 را هم در اردیبهشت 99 متوقف کرد.
حالا نیز در تاریخ 31 تیرماه 99، آخرین دستگاه سایپا 131 از خط تولید گذشت و پرونده پراید نیز برای همیشه در سایپا، بسته شد.
طبق گفته های مدیران سایپا، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 30 هزار دستگاه 131 تولید شده و قرار بود تا پایان تیرماه 99 نیز 20 هزار دستگاه دیگر از این خودرو، از خطوط تولید سایپا بیرون بیایند.
با اینکه سایپا، جایگزینی برای خانواده پراید ندارد، اما عرضه محصولات جدیدی از خانواده ساینا،تیبا و کوییک و همچنین افزایش ظرفیت تیراژ این سه محصول، از جمله اهداف مهم سایپا برای روزهای پسا پرایدی است!
مشخصات سایپا 151 آپشنال
درحالی که سایپا برای پایان تولید پراید آماده می شود، تحویل سری جدید سایپا 151 پلاس از خردادماه 99 آغاز شده است؛ آن آپشن هایی که قرار بود چندسال پیش در انواع پراید قرار بگیرد، حالا در آخرین روزهای عمر پراید، نصیب سایپا 151 پلاس شده.
از آنجایی که به احتمال زیاد از تابستان 99 باید با خانواده پراید، خداحافظی کنیم، بنابراین سایپا 151 تنها عضو این خانواده است که با تریم جدید «پلاس» عرضه می شود.
پیش فروش پراید 151 پلاس از زمستان 98 شروع شد و اولین سری آن نیز در اردیبهشت 99 و درحالی بدست مشتریانش رسید که قیمت مبنای اعلامی آن در دعوتنامه ها، چیزی حدود 16 میلیون تومان گران تر از 151 معمولی بود.
سایپا برای وانت 151 پلاس، تمام تلاشش را انجام داده تا اکثر امکانات جدید تیبا 2 پلاس را در این خودرو نیز استفاده کند. اگر به لیست تجهیزات سایپا 151 آپشنال دقت کنیم، متوجه تجهیزات جدید زیر می شویم:
- برچسب گرافیکی بدنه
- رول بار
- سنسور عقب
- زیرپایی سه بعدی
- روکش چرم صندلی
- تریم داخلی مشکی
- کفپوش اتاق بار (لاینر)
- رینگ اسپرت (سفارشی)
- مانیتور لمسی با دوربین عقب
- آینه برقی راهنمادار (مشابه 132)
- سیستم هشداردهنده (مشابه 132)
تفاوت تیپ های پراید
بعد از پروژه ارتقای پراید که اواخر دهه 80 شمسی انجام شد، سایپا تیپ های جدیدی را به خانواده پراید 111، پراید 131، پراید 132، پراید 141 و حتی پراید 151 که در سال 93 تولیدش شروع شد، اضافه کرد. در همه این مدل ها، تفاوت آپشن های پراید، مطابق جدول زیر است:
تجهیزات | SL | SX | LE | EX | TL | SE |
---|---|---|---|---|---|---|
ایربگ راننده | – | – | دارد | دارد | دارد | دارد |
ایربگ سرنشین | – | – | – | – | دارد | دارد |
فرمان هیدرولیک | – | دارد | – | دارد | – | دارد |
موتور +HP
پروژه پراید ارتقایافته یا همان پرایدهایی که برچسب +HP روی بدنه آنها حک شده بود، در سال 1390 انجام شد؛ هدف سایپا، بهبود موتور خودروهای پراید طرح زیمنس (خانواده X100) بود که نهایتا با تغییراتی در سرسیلندر و سیستم سوخت رسانی توانست قدرت موتور پراید که قبلا حدود 63 اسب بخار در دور موتور 5500 بود را به حدود 67 اسب بخار (در همان دور موتور) برساند.
موتور یورو 4
اندکی پس از عرضه پراید با موتور HP، سایپا در سال 92 دومین ارتقای موتور را انجام داد که حاصل آن، عرضه موتور M13 یورو 4 بود. تغییراتی که سایپا برای ارتقای موتور یورو2 به یورو 4 انجام داد، بسیار بیشتر و گسترده تر از تغییراتی بود که در موتورهای HP اعمال شد چراکه این بار علاوه بر سرسیلندر و سیستم سوخت رسانی، جزییات دیگر موتور مانند میل لنگ، سوپاپ و میل سوپاپ، رینگ و پیستون، سیستم خنک کننده، منیفولدها و … نیز بهبود یافتند.
حاصل همه این تغییرات هرچند در کاهش میزان آلایندگی موتور M13 خلاصه می شد اما در کنار این موضوع، هم قدرت موتور 12% بیشتر شد و هم گشتاورش حدود 6% افزایش یافت. بنابراین در موتور M13 یورو4 خانواده پراید X100، قدرت به حدود 74 اسب بخار و گشتاور نیز به حدود 114 نیوتن متر رسید.
*خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت*
در اتواپ بیشتر بخوانید:
سایپا شاهین مدل ۹۹؛مشخصات فنی، امکانات و همه آنچه باید بدانید
سایپا کوییک فیس لیفت و ساینا مدل 99؛ تجهیزات بیشتر در راستای افزایش قیمت
تیبا 2 پلاس ؛ پدیده تازه بازار، فهرست مشخصات و امکانات توسط سایپا اعلام شد