بازدیدها: 1025
تیر 99 | بعد از توقف تولید پژو 405، حالا ایران خودرو میخواهد سمند سال را جایگزین آن کند؛ اما این سمند سالی که از آن حرف میزنیم، ظاهرا تفاوتهای زیادی با سمند سال فعلی دارد چراکه ایران خودرو از آن، بعنوان «سمند سال بهینه» نام برده است.
سمند سال بهینه قرار است در دو تیپ به بازار بیاید؛ یکی تیپ پایه با موتور 1.8 لیتری XU7 و دیگری نیز تیپ لوکس با موتور 1.6 لیتری EF7. البته هردو موتور، استاندارد آلایندگی یورو5 دارند. همچنین در تیپ لوکس، علاوه بر تغییر موتور، شاهد تغییرات ظاهری دیگری مانند تغییر چراغها، جلوپنجره و دستگیرهها خواهیم بود؛ ضمن اینکه ایران خودرو برای تیپ لوکس، میخواهد «ترمز دیسکی» و «رینگ آلومینیومی» را بصورت استاندارد استفاده کند.
ایران خودرو بعد از تولید انبوه سمند سال بهینه، به سراغ تولید نسخه دوگانه سوز آن با موتور EF7 نیز میرود که هنوز زمان عرضه آن به بازار مشخص نیست. سمند سال بهینه که احتمالا از نیمه دوم سال 99 به بازار خواهد آمد، ظرفیت تولیدی معادل 450 دستگاه در روز داشته و میتواند بهترین جایگزین در دوران پسا 405 باشد!
معرفی سورن پلاس
خرداد 99 | سمند سورن پلاس بزودی در سبد محصولات ایران خودرو برای سال 99 قرار می گیرد. بعد از رانا پلاس که قرار است در پاییز 99 تحویل سری اول آن شروع شود، حالا باید منتظر اعضای جدید خانواده سمند ایران خودرو هم باشیم.
اولین رونمایی سمند سورن پلاس، در بهمن 98 رخ داد؛ همان زمانی که ایران خودرو برای اولین بار دست به معرفی رسمی سمند سورن پلاس به همراه رانا پلاس، زد. البته در آن زمان، ایران خودرو از نام های «سورن سال» و «رانا سال» برای معرفی این دو محصول جدید، استفاده کرده بود.
ایران خودرو در سمند سورن پلاس، تمام تلاشش را خرج کرده تا صرفا جزییات خودرو را بهتر کند، نه اینکه تغییری اساسی در آن ایجاد کند! می توان تمام تغییرات اعمال شده در سمند سورن پلاس را بصورت زیر خلاصه کرد:
- تغییر گرافیک چراغهای جلو و عقب
- جلوپنجره مشکی با طراحی جدید
- طراحی جدید دستگیره دربها (آسان بازشو)
- اضافه شدن باله در انتهای صندوق
- رینگهای دو-رنگ با طراحی جدید
- فرمان جدید با روکش چرم
- کامیپوتر سفری جدید
- کروز کنترل
- دوخت قرمز برای تریم داخلی
- روکش پارچه ای صندلی ها با طرح جدید
- سردنده مشکی جدید
- اضافه شدن سنسور سوم به روی سپر عقب
- تریم طرح فیبرکربن برای کنسول و رودریها
هنوز خبری از تغییرات احتمالی در مشخصات فنی سورن پلاس در دسترس نیست اما احتمالا ایران خودرو به غیر از ارتقا به یورو5، تغییر دیگری در قلب سورن پلاس، انجام نداده است. همچنین در کنار سورن پلاس، باید منتظر سورن پلاس توربو با موتور EF7-TC هم باشیم.
درباره قیمت سورن پلاس حدس و گمانهای زیادی وجود دارد چراکه مدتهاست نام اعضای خانواده سورن را بسیار کمتر از گذشته در شرایط فروش ایران خودرو میبینیم.
معرفی سورن توربو دوگانه سوز
فروردین 99 | بعد از معرفی سمند پلاس و سورن پلاس، حالا ایران خودرو بدنبال عرضه سمند سورن توربو گازسوز در سال 1399 است. سمند سورن توربو دوگانه سوز ابتدا در اسفندماه 98 توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو رونمایی شده بود. از آنجایی که این خودرو به احتمال فراوان با همان ویژگی های ظاهری سورن پلاس عرضه میشود، پس به سراغ مهمترین ویژگی آن، یعنی قلب دوگانهاش میرویم.
قبل از هر چیز باید بدانید که سمند سورن توربو گازسوز مجهز به قلب TC7 پلاس است؛ که در واقع نسخه ارتقایافتهای از همان EF7 توربوست. اما چرا میگوییم ارتقایافته؟!
- اولا به این دلیل که تغییرات اعمال شده در آن برپایه سوخت گاز است.
- دوما اینکه به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها نیز مجهز شده.
حاصل همه این تغییرات را میتوانید در جدول زیر ببینید.
مدل سورن | ELX توربو | توربو پلاس | توربو پلاس گازسوز |
---|---|---|---|
کد موتور | EF7 توربو | TC7 پلاس | TC7 پلاس گازسوز |
قدرت (اسب بخار) | 150 | 170 | 167 |
گشتاور (نیوتن متر) | 215 | 250 | 240 تا 245 |
شتاب (ثانیه) | 10 | ؟ | 9.8 |
سرعت | 205 | ؟ | 215 |
مصرف (لیتر) | 7.3 | ؟ | ؟ |
با اینکه مصرف سوخت سورن توربو گازسوز رسما اعلام نشده اما ایران خودروییها میگویند تقریبا یک لیتر کمتر از EF7 توربو شده که یعنی احتمالا حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر میسوزاند.
سورن توربو گازسوز تنها 120 گرم دی اکسید کربن در هر 100 کیلومتر تولید میکند و به همین دلیل میتواند استاندارد یورو6 را پاس کند. نکته دیگر اینکه روی این سورن، مخزن گاز 120 کیلویی نصب شده که به لطف آن، میتواند تا 400 کیلومتر را طی کند.
فروش سورن توربو گازسوز قرار است از نیمه دوم سال 99 شروع شود.
معرفی سمند پلاس
اسفند 98 | یکی از محصولات جدیدی که در سال 99 به خانواده سمند ایران خودرو اضافه میشود، مدل جدیدی به نام سمند پلاس خواهد بود؛ خودرویی که هم اکنون ایران خودرو مشغول تست های جاده ای آن است.
قبل از هر چیز باید بدانید که سمند سورن توربو گازسوز مجهز به قلب TC7 پلاس است؛ که در واقع نسخه ارتقایافتهای از همان EF7 توربوست. اما چرا میگوییم ارتقایافته؟!
- اولا به این دلیل که تغییرات اعمال شده در آن برپایه سوخت گاز است.
- دوما اینکه به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها نیز مجهز شده.
حاصل همه این تغییرات را میتوانید در جدول زیر ببینید.
مدل سورن | ELX توربو | توربو پلاس | توربو پلاس گازسوز |
---|---|---|---|
کد موتور | EF7 توربو | TC7 پلاس | TC7 پلاس گازسوز |
قدرت (اسب بخار) | 150 | 170 | 167 |
گشتاور (نیوتن متر) | 215 | 250 | 240 تا 245 |
شتاب (ثانیه) | 10 | ؟ | 9.8 |
سرعت | 205 | ؟ | 215 |
مصرف (لیتر) | 7.3 | ؟ | ؟ |
با اینکه مصرف سوخت سورن توربو گازسوز رسما اعلام نشده اما ایران خودروییها میگویند تقریبا یک لیتر کمتر از EF7 توربو شده که یعنی احتمالا حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر میسوزاند.
سورن توربو گازسوز تنها 120 گرم دی اکسید کربن در هر 100 کیلومتر تولید میکند و به همین دلیل میتواند استاندارد یورو6 را پاس کند. نکته دیگر اینکه روی این سورن، مخزن گاز 120 کیلویی نصب شده که به لطف آن، میتواند تا 400 کیلومتر را طی کند.
معرفی سمند پلاس
اسفند 98 | یکی از محصولات جدیدی که در سال 99 به خانواده سمند ایران خودرو اضافه میشود، مدل جدیدی به نام سمند پلاس خواهد بود؛ خودرویی که هم اکنون ایران خودرو مشغول تست های جاده ای آن است.
طبق گفتههای آقای زالی، هدف اصلی در اجرای موتور دیزلی برای خودروهای سواری، کاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه است. در برای فاز آزمایشی، ایران خودرو 70 پیشرانه دیزلی را ساخته که 30 نسخه آن را برای تاییدیه نهایی روی سورن دیزلی قرار داده است.
اما پروژه سورن دیزلی به نتایج جالبی رسیده است. به عنوان مثال، میزان آلایندگی این خودرو به 145 گرم در هر کیلومتر کاهش یافته که یعنی میتواند استاندارد یورو5 (قابل ارتقا به یورو6) را بهراحتی پاس کند. نکته هیجانانگیزتر اینکه مصرف ترکیبی سورن دیزلی به عدد 4.5 لیتر در سیکل ترکیبی رسیده است؛ یعنی حدود 3 لیتر کمتر از سورن EF7. همچنین مصرف جادهای آن 5 لیتر اعلام شده که بازهم حدود 0.8 لیتر کمتر از سورن EF7 خواهد بود.
با توجه به استهلاک کم، مصرف سوخت پایین و گشتاور بالا، پیشرانههای جدید دیزلی ایران خودرو میتواند گزینه خوبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی باشد. هنوز زمان عرضه محصولات ایران خودرو با پیشرانه دیزلی، مشخص نشده است.
تاریخچه انواع سمند ایران خودرو
دقیقاً سه سال قبل از خداحافظی ایران خودرو با پیکان، شاهد ورود سمند به بازار کشورمان بودیم؛ خودرویی که 2 دهه از زندگیاش گذشته و علیرغم تغییرات اساسی اندک در طول زمان زندگیاش، همچنان هم یکی از پرفروشترین خودروهای داخلی است.
البته برخیها از این لقب، برداشت اشتباهی دارند و تصور میکنند که خودرویی ملی باید همه چیزش ملی باشد! در صورتیکه چنین چیزی صحیح نیست. هر خودروسازی برای کاهش هزینههای تولیدش، مجبور است از دانش فنی یا حتی مشاوره مهندسی سایر شرکتها کمک بگیرد. درباره سمند هم دقیقاً همین اتفاق رخ داده چراکه طراحی بدنه و شاسی آن را به دست فرانسویها و انگلیسیها سپردند، پلتفرمش (مشترک با 405) را در فرانسه ساختند، قالبهای بدنهاش را ژاپنیها برای ایران خودرو طراحی کردند و حتی ساخت خط تولیدش را هم کرهایها برعهده داشتند.
شورولت مچکریم!
با اینکه اصطلاح «خودرو ملی» با تولید سمند بر سر زبانها افتاد، اما تقریباً یک دهه قبل از شروع تولید سمند بود که برای اولینبار با چنین واژهای آشنا شدیم.
اوایل دهه 70 شمسی، سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) با حمایت شهرداری تهران و وزارت صنعت (صنایع سنگین سابق) پروژهای به اسم خودرو ملی را تعریف کرد؛ هدف از انجام این پروژه این بود که آیا مهندسان ایرانی میتوانند با مهندسی معکوس، یک خودرو را از اول بسازند یا نه.
آنها برای انجام این پروژه، شورولت رویال را انتخاب کردند؛ همان خودرویی که دهه 50 شمسی در جنرالموتورز ایران (پارس خودرو فعلی) هم مونتاژ میشد. مهندسان ایرانی، این شورولت را شکافتند و از اول ساختند! سپس اولین پروتوتایپ آنرا با نام «خودرو ملی ایران» برای نخستینبار در سال 1372 به نمایش گذاشتند.
پیکان جدیدی که نشد!
بعد از کپی/پیست موفق ایرانیها از شورولت، در اواسط دهه 70 شمسی، پروژه ساخت سمند در ایران خودرو رسماً آغاز شد. فراموش نکنیم که ایران خودرو میخواست سمند، جایگزینی برای پیکان باشد تا آنجایی که قبل از فرارسیدن دهه 80 شمسی، نخستین پروتوتایپهای سمند را با نام «پیکان جدید» رونمایی میکرد.
اما متاسفانه استراتژی اشتباه مدیران ایران خودرو در انتخاب همکارانشان در این پروژه، منجر به تغییرات متوالی (چه در قسمت فنی و چه در قسمت طراحی) در سمند شد. این اتفاقات دست به دست هم داد تا تولید سمند با تاخیر بسیار، سرانجام در سال 1381 آغاز شود.
اما سمندی که در سال 81 تحویل مشتریان شد، همقیمت پژو 405 شده بود و تقریباً 12 میلیون تومان قیمت داشت درحالیکه ایران خودرو در همان سال، پیکان انژکتوری را با قیمت تقریبی 6 میلیون تومان به مشتریانش میفروخت! به این ترتیب سمندی که روزی قرار بود برای قشر ضعیف جامعه هم قابل خریداری باشد، برای همیشه از دسترس این مشتریان، دور شد.
مشخصات فنی انواع سمند
قبل از آنکه به معرفی انواع سمند بپردازیم، باید با پیشرانهها و مشخصات فنی انواع سمند آشنا شوید. با کمک جدول زیر، می توانید مقایسه انواع سمند را به راحتی انجام دهید.
موتور | XU7 | XU7 بهینه | XU7 دوگانه* | TU5 | EF7 بنزینی | EF7 دوگانه* | EF7 توربو |
---|---|---|---|---|---|---|---|
حجم موتور (cc) | 1761 | 1761 | 1761 | 1587 | 1645 | 1645 | 1645 |
استاندارد | یورو2 | یورو4 | یورو4 | یورو3 | یورو4 | یورو4 | یورو4 |
قدرت (hp) | 100 | 100 | 83 | 104 | 113 | 100 | 150 |
گشتاور (nm) | 153 | 153 | 134 | 142 | 155 | 136 | 215 |
سوپاپ | 8 | 8 | 8 | 16 | 16 | 16 | 16 |
شتاب (sec) | 11.9 | 13.1 | 14 | 11.9 | 11.9 | 12 | 10 |
سرعت (km/h) | 185 | 185 | 185 | 185 | 190 | 180 | 205 |
مصرف ترکیبی (L) | 8.5 | 8.3 | 9.9 | 7.6 | 7.2 | 7.5 | 7.3 |
*اعداد مندرج در جدول فوق، طبق اعلام ایران خودروست.
*قدرت، گشتاور، شتاب و سرعت برای موتورهای XU7 دوگانه و EF7 دوگانه، در حالت گاز نوشته شده چراکه در حالت بنزین، تفاوتی خاصی با موتورهای بنزینیشان ندارند.
سمند X7 : اولین سمند ایران خودرو
سمند X7 یا «سمند معمولی»، اولین عضو این خانواده بود که ایران خودرو آنرا با پیشرانه XU7 و از سال 81 به بازار فرستاد. سمند X7 هم در مدل بنزینی و هم در مدل دوگانه سوز فروخته میشد و «ایربگ جلو» و سیستم «کنترل بخار بنزین» آن فقط در نسخههای صادراتیاش موجود بود.
بهدلیل استقبال بیشتر مشتریان از LX سال، ایران خودرو تولید سمند X7 را در سال 88 متوقف کرد.
سمند EL : سمندی با امکانات کمتر
سمند EL که ایران خودرو به آن «سمند کار» لقب داده بود، از سال 82 به بازار آمد و ابتدا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار گرفت ولی بعدها ایران خودرو راضی شد که آنرا به عموم مشتریان هم بفروشد.
سمند EL نسخه کمآپشنتری از سمند X7 بود و همان پیشرانه XU7 را هم در سینه داشت ولی برای آنکه قیمت تمام شده کمتری داشته باشد، ایران خودرو چندین آپشن را از روی آن برداشته بود که مهمترین آنها عبارتند از:
- سیستم هشداردهنده
- شیشه برقی عقب
- کنسول وسط
- دریچه تهویه عقب
- مه شکن جلو
البته همین آپشنهای حذف شده، بعدها بلای جان سمند EL شد! و باعث شد تا مشتریانِ کمتری به فکر خریدنش باشند. نهایتاً نیز ایران خودرو در سال 89 و بدلیل بازار کمرونقش، عرضه آن را متوقف کرد.
سمند LX : وقتی سمند لوکس می شود!
به موازات عرضه سمند EL، ایران خودرو تولید سمند ال ایکس را هم از سال 82 شروع کرد. مهمترین اتفاق در سمند LX، بهبود ظاهری خودرو بود؛ چراغهای عقب کوچکتر شدند و جلوپنجره خودرو هم دوتکهای شد.
سری اول سمند LX با همان پیشرانه XU7 تولید میشد و 6 تیپ مختلف داشت که عبارتند از:
- ال ایکس
- ال ایکس دوگانه سوز
- ال ایکس سال
- ال ایکس سال دوگانه سوز
- ال ایکس TU5
- ال ایکس TU5 اتومات
سمند سورن : اولین فیس لیفت سمند
سورن نخستین فیس لیفت مهمی بود که ایران خودرو برای سمند طراحی کرد و سال 86 هم آنرا به بازار فرستاد. واقعیت این بود که سورن با هدف جایگزینی سمند تولید شده بود ولی مشکلات فنی و مهمتر از آن قیمت تمام شده بیشترش، مانع از محقق شدن این هدف شد. فروش موزای سورن با سمند، مهمترین علت عدم استقبال ایرانیها از سورن است.
سورن اولین سمندی بود که ایربگ راننده و ترمز ABS را به صورت استاندارد داشت. نسخههای اولیه سورن فقط در یک تیپ عرضه میشد تا اینکه در سال 87 ایران خودرو تیپ گرانتر آن یعنی سورن ELX را هم تولید کرد که مهمترین تفاوتش در اضافه شدن «ایربگ سرنشین جلو» و داشتن «دزدگیر و ایموبیلایزر» بود. خانواده سورن در ابتدا در مدلهای زیر فروخته میشد:
- سورن XU7
- سورن TU5
- سورن ELX با موتور XU7
- سورن ELX با موتور TU5
- سورن ELX با موتور EF7
در یک دهه اخیر، ایران خودرو، خانواده سورن را دستخوش تغییرات زیادی کرد که مهمترینشان عبارتند از:
- سال 88: حذف پیشرانه TU5
- سال 89: اضافه شدن سیستم مالتی پلکس
- سال 90: حذف سورن معمولی
- سال 92: عرضه سورن داشبورد جدید
- سال 94: عرضه سورن توربو
- سال 95: حذف پیشرانه XU7
سمند EF7 : سمند با موتور بهینه
سمند EF7 را باید چهارمین عضو این خانواده بدانیم که سال 87 ابتدا نسخه پایه گازسوز آن به بازار آمد و خیلی زود نیز نسخه بنزینیاش روی سمند قرار گرفت. EF7 وقتی به تولید انبوه رسید، 2 ویژگی بسیار مهم داشت:
- اولین موتور پایه گازسوز ایرانی
- اولین موتور ایرانی با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT)
موتور EF7 را شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو یا ایپکو (IPCO) با همکاری شرکت آلمانی FEV Group ساخته و دو نوع بنزینی و پایه گازسوز دارد که البته نسخه گازسوز آن به دلیل داشتن اکتان بالاتر، دوام و عمر بیشتری نسبت به EF7 بنزینی دارد.
ایران خودرو در سال 94، تولیدانبوه پیشرانه EF7-TC را آغاز کرد؛ پیشرانهای که در همان سال روی سورن توربو قرار گرفت و در سال 97 نیز در دل دنا پلاس توربو جای خوش کرد. از آنجایی که تفاوت فنی پیشرانه EF7 تنفس طبیعی با EF7 توربو را در بخش موتورهای سمند ذکر کردیم، بنابراین به جای تکرار آن دادهها، توجه شما را به جدول زیر جلب میکنیم؛ جدولی که این روزها کمتر کسی به آن توجه میکند!
پیشرانه | EF7 بنزینی | EF7 دوگانه | EF7 توربو |
---|---|---|---|
نسبت تراکم | 11 | 11 | 9.3 |
دور موتور برای حداکثر قدرت (rpm) | 6000 | 6000 | 5500 |
دور موتور برای حداکثر گشتاور (rpm) | 3500 تا 4000 | 3500 تا 4000 | 2200 تا 4800 |
*اطلاعات جدول فوق، از وب سایت ایران خودرو جمع آوری شده است.
سمند SE یا سمند معمولی
یکسال پس از توقف تولید سمند X7، ایران خودرو تصمیم گرفت تا نسخههای معمولی سمند را دوباره راهی بازار کند ولی اینبار با ظاهری جدیدتر و البته نامی جدیدتر!
»» بررسی مشخصات فنی سمند SE ««
سمند SE که در بازار به «سمند معمولی» هم معروف شده، مجهز به پیشرانه «XU7 یورو4» است و به همین دلیل مصرف سوختش اندکی از سمند X7 بهتر شده. سمند SE صرفنظر از تفاوت ظاهریاش با سمند LX، آپشنهای کمتری هم نسبت به LX دارد. اگر لیست تجهیزات هردوی این تیپها را مقایسه کنید، متوجه میشوید که سمند SE تجهیزات زیر را ندارد:
- آنتن اکتیو
- مالتی پلکس
- سنسور عقب
- هشداردهنده مرکزی
- تنظیم برقی آینه بغل
- تنظیم برقی
- شیشه بالابر برقی عقب
- چراغ مه شکن جلو / چراغ نقشه خوان
- دسترسی به صندوق عقب
سوالات مهم درباره انواع سمند
سمند سال چیست؟
هم خانواده سمند و هم خانواده پژو پارس ایران خودرو، تیپهایی با پسوند «سال» داشتند. مدلهای سال در واقع ارزانترین و کمآپشنترین عضو خانواده محسوب میشوند و همگی آنها به پیشرانه XU7 نیز مجهزند.
سمند L3 چه موتوری دارد؟
برای جواب دادن به این سوال، باید کد فنی موتورهای ایران خودرو را بدانید:
- پیشرانه XU7 با کد فنی XU7JP-L3
- پیشرانه TU5 با کد فنی TU5JP-L4
بنابراین موتور L3 نام دیگر همان موتور XU7 است!
سورن داشبورد جدید چه ویژگیهایی دارد؟
همزمان با استفاده از داشبورد جدید برای پژو پارس و 405، ایران خودرو از سال 92 نیز سورن ELX را با داشبورد جدید به بازار فرستاد؛ خودرویی که مهمترین تغییراتش را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- پاور ویندوز
- دکمههای کنترلی فرمان
- اضافه شدن هندزفری موبایل
- آینه جانبی برقی تاشو با راهنما
- رینگ آلومینیومی جدید
-
سیستم صوتی جدید با قفل ضدسرقت و خروجی ساب ووفر
تفاوت سمند EF7 دوگانه با سمند دوگانه چیست؟
تفاوت مهم این دو مدل فقط در قسمت فنی است. به لحاظ تجهیزاتی نیز تنها میتوان گفت که مشتریان LX دوگانه، علاوه بر تریم بژ، امکان سفارش تریم خاکستری را هم داشتند.
کدام سمندها مالتی پلکس دارند؟
سیستم عیبیابی هوشمند یا مالتی پلکس، اولینبار در خانواده 206 استفاده شد و چون تجربه موفقی برای ایران خودرو بود، برای مدلهای مختلف خانواده سمند نیز به کار رفت.
در مالتی پلکس، به جای استفاده از چندین رشته سیم، فقط از یک سیم اصلی استفاده شده؛ به همین دلیل هم حجم سیمکشی و اتصالات مرتبط به آن کاهش یافته، هم تعمیر و دیاگ آسانتر شده و هم اینکه فرآیند مونتاژ برای خودروساز، سریعتر و ارزانتر میشود.
اگر میخواهید بدانید که از مالتی پلکس در چه سمندهایی استفاده شده، باید بگوییم که:
- در تمامی سمندهای قبل از 89 وجود ندارد
- در SE وجود ندارد
- در LX سفارشی است
- در سورن ELX استاندارد است
سمند اتومات داریم؟
بله! تا سال 89، ایران خودرو برخی از سمندهای صادراتیاش را در بازار داخلی هم فروخت. یکی از این صادراتیها، همین سمند اتومات بود که این روزها در بازار کشورمان نایاب است. سمندهای اتومات همگی از خانواده LX بودند و پیشرانه و جعبهدنده مشترکی با 206 تیپ 6 داشتند.
*خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت*
در اتواپ بیشتر بخوانید:
سایپا شاهین مدل ۹۹؛مشخصات فنی، امکانات و همه آنچه باید بدانید
سایپا کوییک فیس لیفت و ساینا مدل 99؛ تجهیزات بیشتر در راستای افزایش قیمت
دنا پلاس توربو اتوماتیک ؛ فهرست آپشن های رفاهی سطح L1 و L2 ، L3 و مشخصات فنی