بازدیدها: 3
میل موج گیر (Sway bar) یکی از بخش های مهم سیستم تعلیق (Suspension) خودروست که در نقاط اتصال آن به سمت چپ و راست بدنه از لاستیک هایی استفاده شده است که یک سمت آن ها برش خورده است.
این قطعه طراحی شده است تا پارازیت های وارده از سطح جاده را کم کند، انرژی وارده از طرف دست اندازها و ترک های مسیر را جذب کند و به طور کلی، سواری نرم تر و راحت تری را در اختیار سرنشینان قرار دهد. از دیگر قابلیت های مهم این لاستیک ها این است که در هنگام پیچیدن از کج شدن (Rolling) بیش از اندازه اتاق خودرو جلوگیری می کند.
عمر این لاستیک ها در مقایسه با دیگر قطعات مصرفی خودرو بسیار طولانی تر است (حدود ۶۰۰۰۰ کیلومتر)، اما پس از مدتی کارایی سابق خود را به تدریج از دست می دهند و در اثر این اتفاق تغییراتی در سواری خودرو حس می شود که دارای طیف وسیعی است. به عبارتی، تغییر به وجود آمده می تواند لرزش ساده و یا مشکل بزرگ در فرمان پذیری (Steering) و یا هندلینگ (Handling) خودرو باشد.
اطلاعاتی که در ادامه آورده شده است این امکان را به شما می دهد تا شخصاً بتوانید تشخیص دهید که عیب به وجود آمده در خودرو ناشی از لاستیک چاک دار است یا نه.
کندی و تنبلی در هندلینگ خودرو
در صورتی که شما زمان های زیادی را از خودروی خود استفاده کنید، میزان انعطاف پذیری و هندلینگ خودرو را کاملاً می دانید و در صورت تغییر در این میزان به راحتی تشخیص می دهید که یک جای کار مشکل دارد.
در صورتی که تشخیص دادید هندلینگ خودروی شما نسبت به قبل کندتر و تنبل تر شده است، به خصوص در پیچ های تند و یا در پیچ ها احساس کردید که خودروی شما نسبت به قبل ناپایدار تر شده است، می توانید این علائم را به پای لاستیک چاک دارها بگذارید و نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.
در صورت مشاهده چنین علائمی به سرعت نسبت به تعویض این لاستیک ها اقدام کنید، زیرا فرآیند تدریجی خوردگی و از کار افتادن این لاستیک ها سریع است و اگر تعویض آن ها به موقع صورت نگیرد می تواند موجب شود در موقعیت های خطرناکی قرار گیرید و در شرایطی که بسیار نرمال به نظر می رسد و در گذشته به راحتی از آن گذر می کردید دچار مشکل شوید و کنترل خودرو را از دست دهید.
به گوش رسیدن صدای تقتق از زیر خودرو که مانند صدای جغجغه است
محل قرار گیری میل موج گیر در زیر خودروست و لاستیک های چاک دار رابط بین بدنه و میل موج گیرند. در صورت از کار افتادن و یا پاره شدن این لاستیک ها، میل موج گیر در محل قرارگیری خود ناپایدار می شود و در اثر این ناپایداری هنگام رانندگی صدای تقتق از خود تولید می کند. صدای تولیدشده هنگام پیچیدن و یا عبور از مسیرهای ناهموار تقویت شده و موجب آزار سرنشینان می شود. محل تولید صدا از زیر پا و از کف خودروست و به شدت محسوس.
به گوش رسیدن صدای جیرجیر از زیر خودرو
به گوش رسیدن صدای جیرجیر نشان از این دارد که فرآیند از کار افتادن لاستیک ها شروع شده است. این صدا هنگام عبور از دست اندازها و پیچش های شدید به چپ و راست قابل ملاحظه می شود. علت تولید این صدا ساییده شدن فلز بر روی فلز است که بر اثر خشک بودن لاستیک های آن ناحیه است. در اکثر مواقع با اضافه کردن مقداری گریس به لاستیک ها این صدا از بین می رود، اما اگر علت تولید صدا خشک شدن و ترک داشتن لاستیک باشد باید نسبت به تعویض آن ها اقدام کرد.
پس از بروز این علائم، خودروی خود را با استفاده از جک مقداری بالا بیاورید و از استحکام جک مطمئن شوید. سپس در صورت قابل رؤیت بودن لاستیک ها، آن ها را بررسی کنید، لاستیک ها می بایست بدون ترک و پارگی باشند.
پس از بررسی بصری لاستیک ها میل موج گیر را با دست حرکت دهید، در صورتی که میل موج گیر کمی جابهجا شد مشکل از لاستیک هاست، زیرا لاستیک ها به مرور زمان گشاد شده اند و به همین دلیل میل موج گیر کمی جابهجا می شود.
بعضی اوقات تشخیص لاستیک چاک دار خراب از سیبک موج گیرِ (Sway bar link) خراب دشوار است. به خاطر داشته باشید که هنگام عبور از سرعت گیرها اگر لاستیک چاک دار ها فرسوده باشند صدای جیرجیر به گوش می رسد و اگر سیبک موج گیرها خراب باشند کوبش با صدا تپ تپ به گوش می رسد.
در اتواپ بیشتر بخوانید:
5 نشانه برای این که روغن موتور خودرو را باید عوض کنید
نکات مهم در مورد تعویض روغن ترمز خودرو؛ تفاوت روغن آبی و زرد چیست؟