بازدیدها: 220
واشر منیفولد هوا یکی از مهمترین واشرها در پیشرانه یک خودرو است. واشرها به منظور مهر و موم کردن، در بین قطعات موتور قرار داده میشوند تا نشتی از جایی وجود نداشته باشد و قطعات کاملا روی هم بسته شوند. واشرها ممکن است از کاغذ، پلاستیک، فلز و حتی گاهی از مخلوطی از هر سه ماده ساخته شده باشند.
واشر منیفولد هوا محل اتصال منیفولد هوا به سر سیلندر را درزگیری میکند. در بیشتر مواقع، این واشر مسئولیت بستن و جلوگیری از نشت را دارد ولی در برخی پیشرانهها نیز ممکن است، محل عبور مایع خنککننده را سد کند. اگر واشر منیفولد آسیب ببیند در کارکرد پیشرانه اختلال ایجاد میشود و حتی ممکن است پیشرانه بیش از حد گرم شود. بهطور معمول آسیب دیدن واشر منیفولد هوا نشانهها و علائمی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
کاهش قدرت پیشرانه و سرعتگیری؛ افزایش مصرف سوخت
یکی از اولین و شایعترین نشانههای خرابی واشر منیفولد هوا کاهش کارایی و عملکرد پیشرانه است. با افزایش عمر خودرو واشر منیفولد هوا به مرور شروع به پوسیده شدن میکند. بروز نشتی هوا در این بخش فشار داخلی موتور را به هم زده و به وضوح روی کارایی پیشرانه تأثیر منفی میگذارد. بروز نشتی هوا سبب میشود نسبت ترکیب هوا و سوخت به هم بخورد و به این ترتیب پیشرانه با کاهش قدرت، افزایش مصرف سوخت و حتی خاموش شدن مواجه میشود.
نشتی مایع خنککننده
یکی دیگر از نشانههای واشر منیفولد آسیب دیده، نشتی مایع خنککننده (آب رادیاتور) است. در برخی خودروها این واشر مایع خنککننده را نیز آببندی میکند. این نشتی را در صورت استشمام بوی آب رادیاتور یا رویت کردن بخار از سمت محفظهی پیشرانه میتوان بررسی کرد. برای بررسی کاملتر، باید زیر خودرو را در محل پارک شدن بررسی کرد. نشتی آب رادیاتور یک مسئلهی جدی است و در صورت مشاهده باید فورا نسبت به رفع آن اقدام کرد تا مشکلات بزرگتر و پر هزینهتر ظاهر نشود.
افزایش دمای پیشرانه
افزایش دمای پیشرانه یکی دیگر از علائم خرابی واشر منیفولد هوا است. نشتی مایع خنککننده در این بخش و کاهش سطح مایع درون رادیاتور در نهایت میتواند باعث افزایش دمای موتور شود. گاهی نشتی مایع به سمت داخل منیفولد است؛ بنابراین در صورت کاهش سطح مایع خنککننده یا افزایش دمای پیشرانه، باید به متخصص مراجعه کرد.