Home اخبار راهنمای خرید پژو ۳۰۱ وارداتی؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

راهنمای خرید پژو ۳۰۱ وارداتی؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

0
پژو 301

بازدیدها: 409

سالیان دراز است که کمپانی پژو در ایران حضور دارد و خودروهای مزین به لوگوی شیرنشان این شرکت، در هر گوشه و کنار کشورمان به چشم می‌خورند.

البته همانگونه که استحضار دارید محصولات پژو در ایران به دو یا سه مدل قدیمی محدود شده که در تیراژ بالا و رده قیمتی نسبتا پایین بازار عرضه می‌شوند و گویا فعلا قصد بازنشستگی نیز ندارند.

پس از خروج پژو از ایران به دلیل اعمال تحریم، تولید انواع محصولات این شرکت با افت تیراژ و کیفیت مواجه شد. اما پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای (برجام)، این شرکت سریع‌تر از هر کمپانی دیگری به سوی شریک قدیمی‌اش یعنی ایران خودرو، دست دوستی دراز نمود.

حاصل این رفاقتِ دوباره، به امضای قرارداد تولید خودروهای جدید پژو در ایران منجر شد که شامل سه مدل پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو۳۰۱ بود.

حضور مدل‌های ۲۰۸ و ۳۰۱ در این لیست، امیدها را برای پایان دادن به تولید خودروهای قدیمی همچون ۴۰۵ و ۲۰۶ در ایران زنده نمود اما تعلیق مجدد همکاری پژو با ایران خودرو به دلیل خروج ایالات متحده از برجام، تمامی رشته‌ها را پنبه کرد. هرچند مبلغ نسبتا بالایی که ایران خودرو پیش از خروج پژو از ایران برای مدل‌های ۲۰۰۸ و ۳۰۱ (وارداتی) از مشتری ایرانی طلب می‌نمود، خود به مثابه خط بطلانی بر جایگزینی امثال ۲۰۶ و ۴۰۵ با مدل های ۲۰۸ و ۳۰۱ بود.

از میان سه مدل خودروی پژو که برای حضور در ایران در نظر گرفته شده‌ بودند، تعدادی ۲۰۰۸ به صورت مونتاژ داخل وارد بازار شد، ۳۰۱ نیز به صورت وارداتی و به تعداد محدود وارد جاده های کشور شد اما پژو ۲۰۸ هرگز وارد سبد محصولات ایران خودرو نشد.

به هرحال هر چند فعلا تولید مدل‌های جدید پژو در ایران به حالت تعلیق در آمده و سرنوشت ایشان در هاله ای از ابهام قرار گرفته اما احتمالا پس از رفع موانع موجود و تولید داخلی تعدادی از قطعات خودرو ۳۰۱، ما شاهد حضور گسترده مدل نام برده شده در کشورمان با یک نام متفاوت خواهیم بود.

به هر حال فعلا تعداد نه چندان زیادی پژو۳۰۱ مدل ۲۰۱۶ به صورت وارداتی در سطح جاده‌های کشورمان در حال تردد هستند و ما در این مقاله قصد داریم بررسی جنبه های باطنی و ظاهری این خودرو (البته نمونه فیس لیفت) بپردازیم. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

پژو۳۰۱ یک مدل سدان کامپکت اقتصادی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۲ و در نمایشگاه خودروی پاریس برای نخستین مرتبه به محضر عموم معرفی شد.

این خودرو به جهت حضور در بازارهای در حال توسعه و نوظهور نظیر خاورمیانه، شمال آفریقا، چین و آمریکای جنوبی طراحی شده و فعلا در بازار های توسعه یافته حضور نخواهد داشت.

این خودرو در سال ۲۰۱۷ مورد فیس‌لیفت واقع شد و قرار بر این بود که مدل جدید و فیس لیفت شده آن به بازار ایران عرضه شود. با نگاهی به ظاهر پژو ۳۰۱ شاهد یک خودروی نسبتا زیبا با طراحی ساده هستیم که در قیاس با رقبای داخلی از وقار و متانت بیشتری برخوردار است.

در مدل فیس لیفت، چراغ‌های جلو و جلوپنجره مورد بازنگری قرار گرفته و نوار ال ای دی روشنایی در روز (دیلایت) به جوانب سپر اضافه شده‌اند.

در نمای روبرو، جلو پنجره جدید نسبت به قبل کوچکتر و عریض‌تر شده و لوگوی شیر ایستاده پژو از روی درب کاپوت به میانه جلوپنجره وارد شده که ظاهر زیباتری را ایجاد نموده است. اضلاع پیرامون این جلوپنجره نیز به رنگ کروم درآمده‌اند.

چراغ‌های جدید به نوعی طراحی شده‌اند که گویی چراغ‌های مدل قبلی وارونه شده و از حالت زاویه دارتری نیز برخوردار هستند. یک دریچه هوای بزرگ و کشیده در حالی در قسمت تحتانی سپر تعبیه شده که دو نوار LED دیلایت را در امتداد دو کنج بالایی خود جای داده است.

سبک طراحی این بخش به همراه جایگاه‌های مه‌شکن دو طرف آن، حالت اسپرت و مهیج‌تری را برای چهره پژو ۳۰۱ جدید نسبت به مدل قبلی به ارمغان آورده است.

بر روی درب کاپوت پژو ۳۰۱ فیس لیفت از خطوط حجمی در کناره‌ها و وسط این بخش استفاده شده تا سادگی نمای چهره این خودروی اقتصادی کمتر شده و جنبه تهاجمی آن به کمک سایر آرایه‌های جدید در نسخه فیس لیفت، نسبت به قبل افزایش یابد.

نمای جانبی پژو ۳۰۱ در قیاس با زوایای اصلی دیگر (روبرو و عقب) از سادگی بیشتری برخوردار است. فریم پنجره‌ها تقریبا به صورت چندضلعی (غیر منحنی) طراحی شده که نشان از اقتصادی بودن خودرو دارد.

 

همچنین برخی خطوط مختلف بر روی این نما از بدنه مشاهده می‌شود؛ یک خط شانه‌ای حجمی از انتهای چراغ عقب تا روی گلگیر جلو امتداد یافته است. یک چین خوردگی کم عمق نیز در ناحیه تحتانی دربها و رکاب خودرو قابل مشاهده است که تقعر مناسبی را در این ناحیه پدید آورده است؛ روی گلگیرها نیز خطوطی به چشم می‌خورد.

سایز رینگ ها و چرخ‎ها متناسب با ابعاد بدنه بوده و در اینجا اثری از پلاستیک‌های مشکی رنگ تزئینی، زه دور گلگیر و غیره مشاهده نمی‌شود. آنتن سنتی در انتهای عقب سقف نیز می‌تواند با یک نمونه کوسه‌ای تعویض گردد تا جلوه‌ی مدرن‌تری را برای پژو ۳۰۱ به ارمغان بیاورد.

در نمای عقب ما شاهد بالاتر کشیده شدن لبه درب صندوق عقب این خودرو هستیم که جلوه جذابی را پدید آورده است. چراغ‌های عقب به صورت یک تکه طراحی شده‌اند و نسبت به قبل کشیده‌تر و همراه با گرافیک داخلی جذاب تر عرضه شده‌اند.سپر عقب طراحی ساده‌ای داشته و نسبت به قبل حجیم‌تر به نظر می‌رسد.به طور کلی طراحی ظاهری پژو ۳۰۱ به عنوان یک سدان کامپکت اقتصادی اگرچه از فاکتور هیجان‌انگیز و فوق‌العاده مهیجی برخوردار نیست اما در داخل ایران، با توجه به حضور انواع و اقسام سدان‌های قدیمی و از مد افتاده، توانسته نظر بسیاری از مشتریان ایرانی را به سوی خود جلب نماید.


پیشرانه و مشخصات فنی پژو ۳۰۱

پژو دو گونه پیشرانه بنزینی برای مدل ۳۰۱ در نظر گرفته که یکی از آنها نمونه سه سیلندر و با حجم ۱.۲ لیتر بوده که به احتمال زیاد وارد بازار ایران نخواهد شد. این پیشرانه دارای حداکثر توان خروجی معادل ۸۲ اسب بخار است . نهایت گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه از دور موتور rpm ۲۷۵۰ حاصل شده و برابر ۱۱۸ نیوتن متر خواهد بود. این پیشرانه تنها با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه شده است.اما پیشرانه دیگری که در پژو ۳۰۱ به انجام وظیفه مشغول است، از نوع ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی بوده و دارای حجمی معادل ۱.۶ لیتر است. با نگاهی به آنچه در زیر درب کاپوت مدل ۱.۶ لیتری پژو ۳۰۱ خوابیده است، متوجه می‌شوید که این پیشرانه حداقل از لحاظ ظاهری هیچ تفاوت خاصی با پیشرانه معروف tu5 موجود بر روی انواع پژو ۲۰۶ رانا و غیره، ندارد که این موضوع خود می‌تواند به عنوان یک نکته مثبت برای صاحبان پژو ۳۰۱ تلقی گردد.

البته شاید هم شما خواهان برخورداری از پیشرانه‌های جدید باشید که در این صورت حضور موتور قدیمی tu5 در این خودرو چندان باب دل شما نخواهد بود. حداکثر توان خروجی و گشتاور این پیشرانه به ترتیب در دور موتور 6050 و 4000rpm برابر 114 اسب بخار و 150 نیوتن متر اعلام شده است.

یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک و یا نمونه ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال نیروی حاصل از پیشرانه را به سمت چرخ های جلو بر عهده دارند. سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع شبه مک‌فرسون و در عقب از انواع نیمه مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب شده است. ترمز جلو به صورت دستی و ترمز عقب از نوع کاسه‌ای است. شتاب صفر تا صد این خودرو در مدل سه سیلندر برابر 12.9 ثانیه و در مدل چهار سیلندر معادل 10.8 ثانیه عنوان شده است.


خودرو

نام خودرو پژو 301
کشور سازنده
فرانسه
سال (طراحی) 2013

مشخصات فنی

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1587 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 114 اسب بخار در 6050 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته خودکار
شتاب 0 تا 100 12.1 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت
وزن 1190 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4442 طول – 1753 عرض – 1477 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2652 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر 9 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 5.2 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 50 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 6
میزان تولید CO2 168 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت

تجهیزات و امکانات

ترمز و پایداری سیستم ترمز ضد قفل (ABS) – سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو  – سیستم ترمز اضطراری (EBS)
کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو – کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه
سیستم صوتی رادیو با نمایشگر LCD – تیونر – پخش CD – چهار بلندگو – USB – فیش ورودی – بلوتوث – دکمه‌های کنترل روی فرمان
دیگر تجهیزات چراغ‌های هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل – چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب – چراغ‌های سقفی عقب – چراغ داخل صندوق – آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن – آینه‌های بغل و دستگیره‌ها همرنگ بدنه (به جز بخش پایینی آینه‌ها) – سیستم هشدار هوشمند – 3 کمربند ایمنی عقب 3 نقطه‌ای – 2 سوییچ ریموت‌دار با دکمه سوم برای باز کردن صندوق – ایزوفیکس (محل نصب صندلی کودک) – سنسورهای پارک عقب صوتی با نمایشگر – رینگ آلومینیومی 15 اینج – رینگ یدکی فولادی 15 اینچ – صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع – روکش صندلی نیمه چرمی – صندلی عقب تاشو – کروز کنترل و محدود کننده سرعت – صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک – زیر سیگاری و فندک – دکمه فشاری برقی برای درب صندوق بر روی داشبورد

در اتواپ بیشتر بخوانید:

وایر شمع خودرو ؛ آموزش نحوه بازبینی و تست آن
خرید خودرو کارکرده در بازار ایران

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

خروج از نسخه موبایل