بازدیدها: 541
سدان خانوادگی و اندازه کوچک سایپا رهام ، با نام سایپا شاهین تولید خواهد شد. این محصول، هماکنون با پیشپرداخت ۸۰ میلیونتومان، با موعد تحویل دیماه ۹۹ و متکی بر قرعهکشی، ثبت نام میشود.
سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد. پروژهی خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامههای ایرانخودرو و سایپا مطرح بود. سابقهی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشمانتظار تولید خودروی ملی نگهداشت و البته هرگز به واقعیت تبدیل نشد. هرچند که محصولاتی نظیر سمند،دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینهی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید میشوند .
زمان و هزینهی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیشتولید شاهین و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرمهای مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده میکنند؛ اما بهنظر میرسد با عرضهی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.
براساس اطلاعات غیررسمی، تاکنون ۱۵ دستگاه سایپا شاهین ساخته شده است تا مراحل نهایی پیشتولید را بگذراند. احتمال میرود، ثبتنام سایپا شاهین با موعد تحویل اواخر سال ۹۹، طی روزهای آینده آغاز شود. این محصول، مجهز به پیشرانهی توربوشارژ، جعبهدندهی دستی و امکانات نیمفول خواهد بود. سایپا برنامه دارد تا دو نسخهی دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ نیز عرضه کند. با این اوصاف، میتوان پیشبینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانهی تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد؛ چراکه تولید همزمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی بهنظر نمیرسد.
در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل، ارزانترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانهی بهینهسازی شدهی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M18 شناخته میشود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسببخار تولید میکند. نمونهی توربوشارژ از همین موتور با نام M18T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی میکند تا قدرت ۱۴۷ اسببخار برای شاهین فراهم کند.
در اتواپ بیشتر بخوانید:
نکات مهم در مورد تعویض روغن ترمز خودرو؛ تفاوت روغن آبی و زرد چیست؟
تکنولوژی انتقال قدرت چهار چرخ محرک و انواع آن