بازدیدها: 36
سنسور اکسیژن چیست؟
سنسور اکسیژن قطعه ای الکترونیکی برای اندازه گیری اکسیژن موجود در مایع یا گاز می باشد. در دهه1960 میلادی برای نخستین بار این قطعه توسط رابرت بوش ساخته شد. وظیفه آن در موتورهای احتراق، اندازه گیری اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز است و ارقام به دست آمده کمک می کند تا موتورها و سطح آلاینده ها مدیریت شوند. برای احتراق موتور نیاز به اکسیژن است و زمانی که میزان اکسیژن نسبت به سوخت کافی نباشد موتور دچار اشکال شده و این تولید دود و در اصل افزایش آلودگی می کند. پس سنسور اکسیژن یکی از مهمترین قطعات در موتور خودرو است. در نهایت عملکرد درست این سنسور باعث کاهش آلاینده ها می شود. این قطعه میزان اکسیژن نسوخته در اگزوز را نمایان می کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی برای بهبود کیفیت موتور از تعداد بیشتری از این قطعه بهره می برند. این قطعه همچنین باعث کاهش نوسانات موتور خودرو می شود. نبود این سنسور باعث افزایش آلایندگی خواهد شد. در ابتدا تعداد کمی از خودروها دارای سنسور اکسیژن بوده اند اما از سال 1996 تاکنون تمامی خودروها دارای این قطعه هستند. مثلا در خودروهای هشت سیلندر از چهار سنسور اکسیژن استفاده می شود.
این قطعه روی اگزوز خودرو و در مسیری که گازها خارج می شوند، نصب می شود. در خودروهای امروزی دو سنسور اکسیژن مشاهده می شود. در بسیاری از کشورهایی که به حفظ محیط زیست اهمیت فراوانی می دهند سنسور اکسیژن دارای ارزش زیادی است و تمامی خودروهایی یور4 به سنسور اکسیژن مجهز هستند.
حذف سنسور اکسیژن:
چرا ماشین ها در قدیم دارای سرعت و شتاب بیشتری بوده اند؟ جواب این سوال در ادامه این مقاله گفته شده. همانطور که اشاره شد وجود سنسور اکسیژن دوم در خودروهای یورو4 سبب کاهش آلایندگی می شود که یکی از بزرگترین مزیتهای استفاده از آن می باشد اما در مقابل معایبی هم به همراه دارد مثلا باعث کاهش شتاب و افزایش مصرف سوخت خودرو شده و این باعث نارضایتی بسیاری از مالکان خودروهای یورو 4 شده است. تولید کنندگان سنسور اکسیژن با نصب سنسور اکسیژن دوم عملا به حفظ محیط زیست بیش از شتاب خودرو ارزش نهاده اند. از این جهت حذف سنسور اکسیژن دوم باعث بهبود مشکلات به وجود آمده در خودرو می شود و خودرو تبدیل به یورو 2 خواهد شد. این روش در کشور ما هم در حال توسعه است و اینک در حوزه فعالیت مراکز چیپ ایسیو می باشد. با انجام این کار خودرو شما شتاب و توان از دست رفته خود را باز می یابد.
نشانه های خرابی سنسور اکسیژن:
امروزه برای عیب یابی سنسور از دستگاه هایی با نام ولت متر یا اسیلوسکوپ استفاده می کنند که کدهای خطا را اسکن می کنند و از این راه نقص های به وجود آمده را ردیابی و تعمیر می نمایند. چنانچه سنسور اکسیژن دچار نقص شود توسط چراغ چک خودرو قابل تشخیص است البته به دفعات پیش آمده است که در بعضی مواقع عدد ارسالی به ECU درست می باشد و چراغ این نقص را علامت نمی دهد در این مواقع اگر شاهد افزایش آلایندگی ها و افزایش میزان سوخت خودرو شدید باید سنسور اکسیژن چک شود و از عملکرد مطلوب آن اطمینان حاصل کرد در غیر اینصورت باید سریعا اقدام به تعویض آن نمود. یکی دیگر از نشانه های خرابی سنسور در برخی مواقع روغن سوزی موتور می باشد یا مایع خنک کننده به درون موتور نشت کند امکان خرابی سنسور وجود دارد و نیاز به چک کردن خواهد داشت.
در صورتی که اطمینان حاصل شد که نشتی در موتور خودرو وجود دارد باید حتما نشتی تعمیر شود و سپس سنسور اکسیژن هم تعویض گردد. چنانچه نشتی تعمیر نگردد و فقط سنسور تعویض شود به قطعه ی جدید آسیب وارد می شود. سنسور جدید نصب شده باید با نوع قبلی کاملا مطابقت داشته باشد و همچنین عملکرد و برق تغذیه آن همسان باشد چرا که در صورت یکسان نبودن سنسورها کارکرد موتور خودرو دچار اشکال می شود و به مدار کنترل گرمکن آسیب می زند.
کارشناسان در این حوزه پیشنهاد می کنند که برای جلوگیری از کاهش قدرت موتور طی مسافت های مشخص سنسور تعویض شود یعنی این مسافت برای خودروهای تولید شده از سال 1996 تاکنون پس از طی مسافت 100 تا 150 هزار مایل ضروری می باشد.
در بعضی اوقات روشن شدن چراغ چک به دلیل خراب شدن شمع ها است بهتر است که شمع ها را چک کنید چرا که خرابی آنها خیلی زود باعث خراب شدن سنسور هم خواهد شد. اگر از اگزوز خودرو بوی بدی استنشاق می کنید، می تواند یکی از علل خراب شدن سنسور باشد که به دلیل ناقص سوختن سوخت ایجاد بوی نامطبوعی کرده است.
روش تست سنسور اکسیژن:
روش تست سنسور اکسیژن به دو صورت انجام می شود . در اولین روش که به تست با دستگاه دیاف معروف است ابتدا دستگاه دیاگ به موتور خودرو متصل می شود سپس موتور را روشن کرده تا گرم شود و وارد منوی پارامترها می شوید و ولتاژی که توسط سنسور به ECU ارسال می شود را چک می کنید . اگر خودرو شما از آن دسته است که سنسور اکسیژن بعد از کاتالیزور یا سنسور پایین دست را ندارند ولتاژ 45/ . می باشد و اگر خودرو شما از آن دسته ای است که اکسیژن سنسور بعد از کاتالیزور را دارند و ولتاژ خروجی مانند اکسیژن سنسور قبل از کاتالیزور در حال تغییر است و این به معنای ایراد در سنسور می باشد.
در روش دوم که با اهمتر انجام می شود باید ولتاژ ارسال شده بین 9/ 0 یا 1/ 0 ولت در حال تغییر باشد اما چنانچه این ارقام به سمت 1/0 ولت تمایل داشت نشان از سوخت رقیق می دهد و اگر به سمت ولتاژ 9/ 0 تمایل داشت نشان از سوخت غنی دارد و در این دو صورت مشخص است که سنسور اکسیژن باید تعویض شود. همچنین اگر شاهد تاخیر ارسال سیگنال به ECU یا همان واحد کنترل الکترونیکی و کندی عملکرد آن بودیم باید به بررسی و احتمالا تعویض سنسور اکسیژن اقدام کرد.
نحوه شستشو:
نحوه شستشوی سنسور اکسیژن به این شکل است که ابتدا خودرو با کمک جک خودرو را از سطح زمین بلند کنید چرا که باید قطعه را جدا نمایید و این کار را می توان با کمک اسپری WD-40 انجام داد. این اسپری را روی قطعه اسپری کرده تا پیچ ها شل شوند و بتوانید راحت تر آن را جدا نمایید. در مدت زمانی که منتظر هستید تا قطعه شل شود می توانید داخل یک سطل بنزین ریخته و پس از جداسازی قطعه توسط آچار آن را داخل ظرف پر از بنزین بگذارید و درب آن محکم بسته شود چرا که بنزین مایعی قابل اشتعال است. از آنجایی که این قطعه با روغن موتور در ارتباط بوده لذا لازم است تا به مدت 24 ساعت در سطل حاوی بنزین بماند. توجه کنید که در زمان انجام این کار سیگار یا فندک روشن نکنید. خوب است که در این زمان چندین بار سنسور را داخل سطل جابجا کنید تا بنزین با تمام سطح قطعه در ارتباط باشد. بعد از گذشت زمان مناسب قطعه را از سطل در آورده و با کمک گرفتن از یک پارچه نخی آن را تمیز و خشک نمایید. پس از اطمینان از خشک شدن آن را به کمک آچار در محل خود نصب نمایید و جک را از زیر خودرو بردارید. بعد از این کار متوجه بهبود کاهش مصرف سوخت خودرو خود خواهید شد.
همه چیز راجع به توربوشارژر و سوپرشارژر الکتریکی خودرو
قیمت سنسور اکسیژن:
قیمت سنسور اکسیژن به انتخاب شما بستگی دارد. بهتر است برای گیج نشدن در زمان انتخاب ابتدا بودجه خود را مشخص نمایید و بر اساس آن دست به انتخاب بزنید.
در زمان خرید سنسور اکسیژن بهتر است به چند نکته مهم توجه کنید. ابتدا جنس سنسور است. خرید جنس های با کیفیت و اصل بدون شک عمر و دوام طولانی تری دارند و از نظر مصرف سوخت خودرو بسیار مقرون به صرفه است. استفاده از جنس نامرغوب باعث کاهش توان و شتاب خودرو و افزایش میزان سوخت خواهد شد.
در زمان خرید سنسور از برندهای معتبر و مرغوب خریداری کنید. چرا که این قطعه چنان با ارزش است که نباید به دنبال قطعات فیک و متفرقه رفت و از آنجا که با موتور خودرو در ارتباط مستقیمی است لذا از برندهای معروف مانند: بوش، PHP، زیمنس، ان تی کی، ساژم و اس اس ای تی خریداری نمایید.
در زمان خرید به گارانتی و مدت زمان آن دقیق شوید. داشتن گارانتی یکی از نشانه های برندهای با کیفیت و مرغوب به شمار می آید. خدمات پس از فروش در قطعات باعث می شود تا در صورت به وجود آمدن مشکل با مراجعه به مراکز معتبر و نمایندگی ها بتوانید آن را رفع نمایید.
در پایان برای یک خرید خوب و مطمئن به بسته بندی محصول توجه کنید. قطعات و محصولات اصل در بسته بندی های زیبا و مخصوص هستند و دارای لیبل، تاریخ تولید و تاریخ انقضا هستند.